Provence - Reiseskildring

Sykkel, vin og mat

Høstferien 2012. 3 familer reiser samlet med fly til Marseille via Shippol. Turen går videre fra Marseille til en liten landsby som heter Fonteveille, ca 1 time nordvest av Marseille. Vi har ankommet reisens mål; Provence.

Vel fremme på hotellet - La Peiriero (steinbruddet) - kommer badetøyet raskt på. Temperaturen er oppe i 27 grader, og nordmenn som reiste fra 5 grader og regn er ikke vanskelige å be :-)

Noen finner det også passende med en liten sightseeing til en lokal vingård (det var jo derfor vi kom?), og en avstikker opp i fjellet for å se på Les Baux fra avstand.

Det var en flott høstferie, og vi fikk mange nye erfaringer!

Vinsmakingen ble meget uformell, syklingen foregikk i rolig tempo, og maten ble nytt i flere timer om gangen! Det ble en sosial og hyggelig tur!

Neste gang håper vi at vi skal få med alle medlemmene av vinklubben på reise.

Dag 2. Syklene har ankommet, og vi legger i vei på den første av tre turer med sykkel. Denne turen heter «Provence på barnas premisser», og dette burde jo passe bra for tre familier på tur? Det stemmer!

Vi legger friskt i vei langs en litt trafikert vei, før vi tar av på en grusvei som er litt humpete men veldig sjarmerende.

Etter noen kilometer på nevnte grusvei går resten av turen på asfalt - mesteparten nesten uten trafikk.

Vi sykler hele veien til Mouriès før vi stanser for lunch. Her finner vi en liten restaurant som ser lovendes ut for et bedre måltid, men vi blir høflig avvist. De har bare èn kokk på jobb, og hun klarer ikke å lage mat til et bord med 11 personer i tillegg til dem som allerede er der. Fair enough... Vi finner en annen restaurant som håndterer selskapet, og koser oss med lunch og rosèvin :-)

På vei tilbake bestiger vi en liten topp, og på en annen pause finner Morten frem fotballen :-) Vel fremme i Fonteveille kjøper vi is og brus, før vi hopper i bassenget på hotellet. Noen av oss tar en Pichet Rosè på terrassen utenfor restauranten...

Dag 3. Sykkeltur til Arles på planen. Første stopp på veien er et gammelt kloster der vi tilbringer en times tid. Klosteret heter Montmajour, og det stammer fra det niende århundre da munkene bygde det første kapellet. Et imponerende bygg med mye historie.

Vi sykler inn til Arles der vi parkerer syklene og tar beina fatt. Arles har en del ruiner fra romertiden, og det gamle amfiteateret er godt bevart og sentralt i byen. Byen er også farget av at Van Gogh tilbragte mye tid her, og mange av motivene fra hans malerier finner du igjen her.

Dag 4. Tredje og siste dag på sykkel i denne ferien. Turen går til Les-Baux-de-Provence, og noen i følget velger bilen fremfor trøene. De som sykler opplever flotte vingårder, og mulighet til å smake på druer rett fra buskene. Vi stopper innom et gårdsutsalg også før vi tar til på oppoverbakkene mot fjellandsbyen.

Les Baux har sjarme til tusen, og det er det mange turister som har funnet ut. Vi er heldige med tidspunktet for reisen. Det er relativt lite turisme her i oktober.

Vi spiser lunch, spaserer litt i gatene, men besøker ikke middelalderborgen denne gangen. På vei ned igjen stopper vi innom en utstilling som er satt opp ved hjelp av prosjektører på veggene inne i et gammelt steinbrudd. Det er vakkert og spesielt.

Om kvelden går vi på gourmetrestaurant som vi har bestilt gjennom reiseoperatøren. Her får vi servert en bedre middag med god vin til. Vi bestiller bl.a. en halvflaske rødvin fra Saint Berthe der vi var på drueslang på vei opp til Les Baux :-)

Dag 5. Guidet busstur med innlagte stopp på vingård i Châteauneuf-du-Pape, lunch i Tavel, og den romersk akvedukten Pont-du-Gard.

En av hovedatraksjonene for oss i vinklubben!

Bussen er langt større enn vi hadde ventet oss, og den engelsktalende guiden viser seg å være en hyggelig svensk dame som bor i nærheten av Avignon.

Vi stopper litt kort i Avignon på veien til Châteauneuf-du-Pape.

Vinen faller i smak, og vi kjøper med oss noen flasker som vi satser på å få med hjem i koffertene. Like interessant er det å se på produksjonslinjen på gården. Jeg har en mistanke om at eieren får i overkant mange spørsmål fra en viniteressert gjeng...

Turen videre går til Tavel der vi har bestillt lunch. Her blir vi overrasket med en 3-retters lunch, og vi velger en god rosè som området er spesielt kjent for. (Se forøvrig vinsmaking nummer 19 ang rosè fra Tavel :-)

Dag 6. Dette er den eneste dagen da vi ikke har planlagt program på forhånd. Familiene Høie og Kjeldsen reiser med bil til Avignon og tar sightseeing der, mens familien Sørnes velger å holde seg i Fonteveille og gjør seg mer kjent i landsbyen.

Vindmøllen i Fonteveille er kanskje den mest kjente attraksjonen i landsbyen. Det skal være denne vindmøllen som er beskrevet i boken «Brev fra min mølle» av Alphonse Daudet.

Vi avslutter dagen i felleskap i hagen bak hotellet....

Søndag reiser fam Kjeldsen og Sørnes hjem, mens fam Høie blir igjen en ekstra dag som de tilbringer i Arles.